Uzyskanie prawa jazdy to ważny moment dla każdego kierowcy. Odkąd z siedzenia obok zniknął instruktor, wyłącznie młody kierowca jest odpowiedzialny za swoje zachowania na drodze. Zmiana ta jest źródłem stresu, gdyż sytuacje na drodze bywają nieprzewidywalne, a decyzje trzeba podejmować szybko. Wielu młodych kierowców kiepsko radzi sobie ze stresem, czego dowodem są statystyki wypadków z ich udziałem. Jak unikać prostych błędów za kierownicą?
Statystyki policyjne potwierdzają, że młodzi kierowcy są głównymi sprawcami wypadków drogowych. Początkujący są przy tym dość pewni siebie ze skłonnością do ryzykownych zachowań, co przy braku doświadczenia bywa przyczyną niebezpiecznych sytuacji w ruchu drogowym.
Błędy początkujących kierowców
Według kodeksu drogowego, młodym kierowcą jest osoba w wieku 18-25 lat, która posiada prawo jazdy krócej niż dwa lata. Przez pierwsze dwa lata od uzyskania uprawnień do prowadzenia pojazdów mechanicznych młody kierowca jest na tzw. okresie próbnym. Oznacza to, że podlega szczególnej kontroli.
Przez pierwsze osiem miesięcy prawo zabrania początkującemu kierowcy przekraczania prędkości 50 km/h na obszarze zabudowanym, 80 km/h poza obszarem zabudowanym i 100 km/h na autostradzie oraz podejmowania pracy w charakterze kierowcy. Okres próbny może zostać wydłużony o kolejne dwa lata, jeśli kierowca popełni wykroczenia udokumentowane mandatem. Popełnienie trzech wykroczeń lub przestępstwa skutkuje utratą prawa jazdy.
Młodych kierowców cechuje brak pewności w ruchu miejskim. Do najczęściej popełnianych błędów w jeździe na mieście należą zmiana pasa ruchu bez sygnalizacji, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, problemy z ruszaniem pod górę, brak zatrzymania się przy znaku STOP lub strzałce warunkowej czy niewłaściwe używanie kierunkowskazów.
Rola doświadczenia w poprawie stylu jazdy
Jak unikać błędów na drodze? Prawdopodobnie każdy doświadczony instruktor jazdy ma własną odpowiedź na tak postawione pytanie. Jak powszechnie wiadomo, do głównych przyczyn wypadków należy przekraczanie prędkości u nowych kierowców. Znaczna część młodych osób za kierownicą stawia na brawurę. Jazda na wyścigi, wyprzedzanie wszystkich pojazdów w celu zaimponowania innym, nagminne wymuszanie pierwszeństwa oraz lekceważenie zasady ograniczonego zaufania – to przyczyny licznych wypadków.
Są to karygodne zachowania za kierownicą, które skutkują surowymi sankcjami. Np. w przypadku młodych kierowców limit punktów karnych wynosi 20 (a nie 24, jak w przypadku doświadczonych kierowców). Jeżeli w okresie pierwszego roku od dnia wydania po raz pierwszy prawa jazdy limit zostanie przekroczony, młody kierowca będzie zobowiązany do ponownego zdania egzaminu. Trzeba też pamiętać, że młody kierowca nie może zredukować liczby posiadanych punktów karnych przez udanie się na szkolenie.
Jak poprawić swoje umiejętności jazdy
Dla osób, które chcą doszlifować umiejętności, dobrym rozwiązaniem są dodatkowe jazdy pod okiem doświadczonego instruktora. W niektórych szkołach pracują nauczyciele specjalizujący się w jazdach doszkalających przeznaczonych dla osób, które chcą nabrać pewności siebie po zaliczeniu egzaminu. Instruktor kładzie szczególny nacisk na technikę jazdy samochodem, która jest kluczowa w utrwalaniu dobrych nawyków. Młodym kierowcom przyda się również instruktaż, jak jazda na zbyt krótkim dystansie wpływa na stan silnika.
Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w całym kraju organizują szkolenia dla młodych kierowców, których celem jest poprawa techniki jazdy w różnych warunkach drogowych, w tym w sytuacjach ekstremalnych. W trakcie szkolenia uczestnicy kursów uczą się skutecznej kontrolować samochód w poślizgach oraz prawidłowej techniki jazdy samochodem podczas skręcania, hamowania i przyspieszania. Kluczowe są utrzymanie odpowiednich odstępów oraz zasady jazdy na autostradzie.
Kursy obejmują praktyczną naukę umiejętności niezbędnych kierowcy do bezpiecznego prowadzenia samochodu, zasady jazdy w trudnych warunkach oraz w ekstremalnych sytuacjach drogowych. W trakcie zajęć kursanci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie wpływu pozycji za kierownicą na bezpieczeństwo ruchu samochodu czy wpływu prędkości na długość drogi hamowania. Poznają reakcje obronne kierowcy przy poślizgu nadsterownym oraz zasady wychodzenia z poślizgu podsterownego.
Błędy podczas parkowania
Parkowanie w dużych miastach zwłaszcza w godzinach szczytu jest wyzwaniem nawet dla doświadczonych kierowców. Do najczęstszych błędów młodych kierowców należy parkowanie w miejscach przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych, które oznaczone są kopertą w kolorze niebieskim. Za naruszenie tego przepisu grozi mandat w wysokości 800 zł oraz pięć punktów karnych.
Do najbardziej stresujących manewrów należy parkowanie równoległe. Często trzeba je wykonać w ruchu ulicznym, a za nami stoją inne pojazdy, co powiększa stres. Manewr polega na zaparkowaniu pojazdu w jednej linii z innymi samochodami na poboczu drogi. Początkujący często za mocno wjeżdżają na chodnik, nie zostawiając innym kierowcom wystarczająco dużo przestrzeni na wyjechanie. W innych przypadkach ich auto zbyt mocno wystaje na ulicę.
Wielu nowicjuszy za kierownicą popełnia błąd przy parkowaniu, uderzając w krawężnik, co może zakończyć się uszkodzeniem opony lub felgi. Częstym błędem szczególnie przy parkowaniu ukośnym lub prostopadłym jest przekroczenie linii. Popełniając go, kierowca zajmuje przestrzeń przeznaczoną dla drugiego samochodu, co może skończyć się zadrapaniem lub wgnieceniem nadwozia, np. przy otwieraniu drzwi przez właściciela innego pojazdu.