Według oficjalnych statystyk policyjnych, początkujący kierowcy są sprawcami ok. 18 proc. wypadków drogowych. Młodzi ludzie po zdaniu egzaminu dopiero rozpoczynają swoją przygodę z motoryzacją. Mają wiedzę i umiejętności pozwalające zdać egzamin, ale brak im doświadczenia, które wymaga lat praktyki i czasem dodatkowej edukacji pod okiem instruktorów techniki jazdy. Na jakie treningi postawić, aby prowadzić auto bezpiecznie dla siebie i pasażerów?
Główną przyczyną wypadków drogowych z udziałem młodych kierowców jest nadmierna prędkość. Zdaniem psychologów, dzieje się tak, gdyż sprawcom brakuje umiejętności, doświadczenia oraz pokory.
Jak unikać błędów po egzaminie?
Do najczęściej popełnianych błędów w jeździe na mieście należą zmiana pasa ruchu bez sygnalizacji, nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu, brak zatrzymania się przy znaku STOP lub strzałce warunkowej czy niewłaściwe używanie kierunkowskazów. Do wielu kolizji dochodzi na skutek nieustąpienia pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu.
Młodzi kierowcy mają problem z oceną zachowań innych uczestników ruchu oraz błędnie szacują prędkość, z jaką porusza się inny pojazd lub niewłaściwie oceniają odległość, w której się znajduje szczególnie podczas zmiany pasa ruchu. Doświadczeni instruktorzy przekonują, że aby unikać błędów, trzeba zachować maksymalną koncentrację za kierownicą.
Przydatne kursy doszkalające
Jak unikać kolizji jako początkujący kierowca? Warto, aby pierwsze godziny za kółkiem po zaliczeniu egzaminu na prawo jazdy spędzić w towarzystwie doświadczonego kierowcy. Asysta osoby, która przejechała już wiele tysięcy kilometrów i zajmie fotel pasażera bywa pomocna. Dzięki temu na bieżąco uzyskasz porady i skorygujesz ewentualne błędy.
Dla osób, które chcą doszlifować umiejętności dobrym rozwiązaniem są dodatkowe jazdy pod okiem doświadczonego instruktora. W niektórych szkołach pracują nauczyciele specjalizujący się w jazdach doszkalających przeznaczonych dla osób, które chcą nabrać pewności siebie po zaliczeniu egzaminu. Instruktor kładzie szczególny nacisk na technikę jazdy samochodem, która jest kluczowa w utrwalaniu dobrych nawyków.
Jazdy doszkalające mogą odbywać się w twoim własnym samochodzie, co jest dodatkową zaletą zajęć. Standardowe “elki” to samochody posiadające tylko podstawowe wyposażenie. Prowadzenie pojazdu wyposażonego w nowoczesne systemy to zupełnie inne doświadczenie.
Techniki jazdy dla nowych kierowców
Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego w całym kraju organizują szkolenia dla młodych kierowców, których celem jest poprawa techniki jazdy w różnych warunkach drogowych, w tym w sytuacjach ekstremalnych. W trakcie szkolenia uczestnicy kursów uczą się skutecznej kontrolować samochód w poślizgach oraz prawidłowej techniki jazdy samochodem podczas skręcania, hamowania i przyspieszania. Kluczowe są utrzymanie odpowiednich odstępów oraz zasady jazdy na autostradzie.
Kursy obejmują praktyczną naukę umiejętności niezbędnych kierowcy do bezpiecznego prowadzenia samochodu, zasady jazdy w trudnych warunkach oraz w ekstremalnych sytuacjach drogowych. W trakcie zajęć kursanci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie wpływu pozycji za kierownicą na bezpieczeństwo ruchu samochodu czy wpływu prędkości na długość drogi hamowania. Poznają reakcje obronne kierowcy przy poślizgu nadsterownym oraz zasady wychodzenia z poślizgu podsterownego.
Podczas kursu doszkalającego instruktorzy uczą młodych kierowców umiejętności pokonywania różnych typów zakrętów oraz różnych rodzajów slalomów. Szczególną uwagę poświęcają operowaniu kołem kierownicy oraz doborowi toru jazdy. Ważne są również umiejętność hamowania awaryjnego, w tym z ominięciem przeszkody, a także świadoma obserwacja drogi.
Jak parkować bez stresu
Do najbardziej stresujących manewrów należy parkowanie równoległe. Często trzeba je wykonać w ruchu ulicznym, a za nami stoją inne pojazdy, co powiększa stres. Aby nie denerwować się, warto zapamiętać kilka prostych zasad. Po pierwsze, zatrzymaj się obok auta, za którym chcesz zaparkować. Samochód powinien być ustawiony równolegle do auta stojącego przed miejscem parkingowym w odległości ok. 50 cm.
Cofaj powoli i skręcaj kierownicę w stronę miejsca parkingowego. Gdy tylne koło twojego auta zrówna się z tylnym zderzakiem samochodu stojącego przed tobą, skręć kierownicę maksymalnie w stronę miejsca parkingowego. Cofaj dalej aż twój samochód ustawi się pod kątem około 45 stopni. Teraz wyprostuj kierownicę i kontynuuj cofanie.
Gdy przód twojego auta minie tylny zderzak sąsiedniego samochodu, skręć kierownicę w drugą stronę. Dzięki temu auto wyrówna się w linii miejsca parkingowego. Jeśli samochód nie jest jeszcze idealnie zaparkowany, możesz delikatnie podjechać do przodu lub do tyłu.
Kontrola nad pojazdem na zakrętach
W trudnych warunkach drogowych, szczególnie w czasie jesienno-zimowych przymrozków nawet doświadczony kierowca może wpaść w poślizg. Jeżeli nie udaje się mu zapanować nad pojazdem na zakręcie i mimo skręcania kierownicą samochód nie reaguje i cały czas porusza się na wprost, to taki poślizg nazywamy podsterownym. Jeśli kierowca czuje, że tył pojazdu ucieka mu w stronę przeciwną do wykonywanego skrętu, to znaczy, że wpadł w poślizg nadsterowny.
W wyjściu z poślizgu podsterownego pomoże nam system ABS, któremu możemy wesprzeć, łącząc delikatne ruchy kierownicy z awaryjnym hamowaniem. Dzięki stopniowej utracie prędkości auto odzyska sterowność i będziemy w stanie wyprowadzić je z poślizgu. Jeżeli czujemy, że tył pojazdu zaczyna nam się obracać na zewnątrz pokonywanego zakrętu, najlepiej jest skręcić kierownicę w tym samym kierunku, w którym zarzuca tylną oś.