Plac manewrowy na egzaminie – jak z niego wyjechać?

Plac Manewrowy

Jeżeli uzyskałeś pozytywny wynik z egzaminu teoretycznego na prawo jazdy to kolejnym krokiem, który Cię czeka jest zaliczenie praktycznej części egzaminu. Plac manewrowy i odpowiednie zadania na nim, to pierwszy etap tej części.  Jak zaliczyć plac manewrowy i wyjechać na miasto?

Plac manewrowy składa się z trzech głównych zadań egzaminacyjnych. Są one z góry ustalone na podstawie Rozporządzanie Ministra Infrastruktury i takie same dla wszystkich. Pierwsze zadanie to przygotowanie do jazdy oraz sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów w samochodzie, które bezpośrednio mogą wpływać na bezpieczeństwo jazdy. Drugie zadanie to jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu, czyli tak zwana jazda po łuk. Ostatnie zadanie to ruszanie na wzniesieniu.

Plac manewrowy – zadanie pierwsze

Jako osoba egzaminowana będziesz musiała zaprezentować umiejętność sprawdzenia dwóch wylosowanych przez ośrodek egzaminowania elementów. Oto ich lista:

  • poziom oleju silnikowego,
  • poziom płynu w chłodnicy,
  • poziom płynu hamulcowego,
  • poziom płynu do spryskiwaczy,
  • działanie sygnału dźwiękowego,
  • działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
  • działanie świateł mijania,
  • działanie świateł drogowych,
  • działanie świateł hamowania – tak zwane światła „STOP”,
  • działanie świateł cofania,
  • działanie świateł kierunkowskazów,
  • działanie świateł awaryjnych,
  • działanie świateł przeciwmgłowych tylnych.

Aby wykonać tę czynność masz nie więcej niż 5 minut. W przypadku sprawdzania poziomu płynów wskaż gdzie i przy pomocy jakich przyrządów i wskaźników tego dokonasz. Sprawdzając na przykład światła „STOP” możesz poprosić o pomoc swojego egzaminatora.
Jeżeli ośrodek egzaminacyjny nie posiada odpowiedniego komputera do wylosowania dwóch powyższych elementów, to najprawdopodobniej dokonasz tego sam. Jedno pytanie losowane jest spomiędzy pięciu pierwszych elementów, a drugie z pozostałych.

Po prawidłowym sprawdzenie przydzielonych Ci elementów przechodzisz do przygotowania się do jazdy. Ustaw właściwie fotel, lusterka i zagłówek. Nie zapomnij zapiąć pasów! Sprawdź na desce rozdzielczej czy nie pali się żadna niepokojąca kontrolka, na przykład informująca o niezamkniętych drzwiach.

Plac manewrowy – zadanie drugie

Jazda po łuku to czynność, na której egzaminatorzy oblewają najwięcej osób. Dlatego plac manewrowy budzi u egzaminowanych ogromne emocje. Spójrz jednak na to zadanie ze spokojem. Nie jest to tak trudne jak może się wydawać. Pamiętaj o płynnym poruszaniu się samochodem do przodu i do tyłu – nie za szybko, nie za wolno. Twoim głównym celem jest, aby nie przekroczyć wyznaczonych linii oraz nie najechać na krawężniki, pachołki czy ograniczające pas tyczki. Na końcu zatrzymaj pojazd w wyznaczonym polu. I gotowe!

Ruszanie na wzniesieniu – zadanie trzecie na placu manewrowym

Nadrzędną zasadą zadania – ruszanie na wzniesieniu do przodu – jest to, żeby samochód nie cofnął się o więcej niż 0,2 metra. Oczywiście auto nie może też zgasnąć. Zadanie rozpoczynasz od podjechania pojazdem na wzniesienie i zaciągnięcia hamulca ręcznego. Następnie po upewnieniu się, że możesz ruszyć, dodaj gazu i delikatnie puszczaj sprzęgło. Gdy obroty odpowiednio zwiększą się a maska samochodu zacznie lekko unosić się do góry to spuść hamulec ręczny, równocześnie dodając gazu i puszczając odważniej sprzęgło. Ruszanie na wzniesieniu nie należy raczej do grupy trudnych zadań. Jeżeli skrupulatnie ćwiczyłeś ruszanie na wzniesieniu na kursie to bez problemu sobie poradzisz.

Wykorzystaj wskazówki i zalicz plac manewrowy

Aby pomyślnie ukończyć całą pierwszą część egzaminu praktycznego na placu manewrowego i przystąpić do jazdy po mieście musisz spełnić następujące warunki:

  • panujesz nad samochodem podczas wykonywania wszystkich zadań i dajesz odczuć egzaminatorowi, że nie stworzysz zagrożenia dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dlatego nie dopuść do sytuacji bezpośrednio zagrażającej zdrowiu lub życiu osób. Dołóż także wszelkich starań, żeby nie przejechać kołem za wyznaczone linie ani nie  najechać na pachołki czy tyczki,

stosujesz się do instrukcji określonych przez egzaminatora i w sposób zadowalający wykonałeś wszystkie polecenia.


Zobacz także: Najczęstsze błędy na egzaminie na prawo jazdy