Jazda po łuku – poznaj sposoby na jej zaliczenie

Plac manewrowy

Jazda po łuku to element, na który średnio poświęca się 3 – 4 godziny w skali 30 godzin całego kursu praktycznego. To dość sporo czasu biorąc pod uwagę inne czynności, których musisz się nauczyć na kursie prawa jazdy. Mimo to statystycznie prawie ponad 70% osób, które oblały na placu nie radzi sobie właśnie z łukiem. Jak zaliczyć łuk na placu manewrowym?

O ile jazda do przodu nie sprawia raczej nikomu trudności, to problem pojawia się podczas cofania i utrzymania w linii prostej samochodu, który właśnie wyszedł z łuku. Zapamiętaj, że jazda po łuku – podobnie jak po mieście – wymaga abyś zapiął pasy, ustawił prawidłowo lusterka i włączył światła, o ile nie są uruchamiane automatycznie. Łuk na placu manewrowym powinien być pokonywany w sposób płynny. Niedozwolone jest zatrzymanie samochodu. W sytuacji gdy widzisz, że uderzysz w pachołek lub przejedziesz linię wyznaczającą zewnętrzne krawędzie łuku, lepiej zatrzymaj auto, ponieważ wtedy przysługuje Ci drugie podejście. Natomiast jeśli przejedziesz linię lub najedziesz na pachołek to Twój egzamin kończy się.

Łuk na placu manewrowym – przejedź go bezbłędnie

Jazda po łuku wciąż spędza Ci sen z powiek? Zapamiętaj sobie 5 poniższych reguł postępowania gdy pokonujesz łuk na placu manewrowym, a na pewno już wkrótce jazda po łuku stanie się tylko Twoim wspomnieniem.

  • Jazda po łuku powinna odbywać się płynnie, z niewielką prędkością – osiągniesz to dzięki jeździe do przodu na pierwszym biegu, a do tyłu oczywiście na biegu wstecznym. Nie dodawaj zbyt wiele gazu. Wystarczy nieznacznie popuszczać sprzęgło, a samochód będzie toczył się z idealną prędkością,
  • Jazda po łuku powinna odbywać się w miarę jednostajnie, czyli bez gwałtownego przyspieszania i bez używania w czasie jazdy hamulca. Efekt ten osiągniesz umiejętnie operując sprzęgłem. Gdy samochód przyspiesza wciśnij odrobinę mocniej sprzęgło i ustabilizuj jazdę,
  • Dostosuj kąt skrętu kierownicy do profilu zakrętu. Często zbyt mocno skręcamy kierownicę chcąc aby auto szybciej zmieniło tor jazdy na właściwy. Tymczasem ruchy rąk na kierownicy nie powinny być gwałtowne a skręt powinieneś rozpocząć odpowiednio wcześnie,
  • Jazda po łuku powinna odbywać się najlepiej środkiem wyznaczonego pasa ruchu. Nie zbliżaj się za bardzo do linii ciągłych ograniczających łuk na placu manewrowym. Z pomocą przychodzi tutaj właściwe ustawienie lusterek zewnętrznych, dzięki którym możesz uważnie obserwować otocznie podczas cofania. Dodatkowo liczy się również dobra widoczność w tylnej szybie. Cofanie po łuku może wydawać się trudne, ale tak naprawdę jest to tylko kwestia wyćwiczenia,
  • Jeżeli pierwsza próba zakończyła się niepowodzeniem, to nie przejmuj się. Gdy w odpowiednim momencie wyhamowałeś samochód i nie przejechałeś linii ani nie uderzyłeś pachołka, możesz podejść do powtórki. Podobnie jest gdy zgaśnie Ci samochód. Wtedy analogicznie rozpoczynasz jazdę od pozycji startowej, czyli cofasz się na początkowe stanowisko do koperty. Następnie podjeżdżasz do przodu we właściwe miejsce i rozpoczynasz cofanie.

Łuk na placu manewrowym – zakończ z sukcesem

Najnowsze odkrycia zalecają wykonywać dwa pełne obroty kierownicą podczas cofania po łuku. Dla zobrazowania – wykonaj pierwszy pełny obrót kierownicy w prawo, w momencie gdy prawe lusterko mija pierwszą narożną tyczkę. Następnie wyczuj odpowiedni moment po minięciu łuku i z powrotem odkręć kierownicę o jeden cały obrót w lewo. Zbliżając się do końca zadania pamiętaj, że samochód musi zatrzymać się w kopercie, w momencie gdy przednie koła wraz ze zderzakiem przekroczą linię ciągłą.


Zobacz także: Jak wygląda i z czego się składa egzamin na prawo jazdy?